Informacja o Procedurze zgłaszania naruszeń (Whistleblowing) w VeloLeasing S.A.
Informacja o Procedurze zgłaszania naruszeń (Whistleblowing) - wewnętrzny system służący zawiadamianiu o dostrzeżonych nieprawidłowościach w VeloLeasing S.A.
W VeloLeasing S.A. – dalej „VL” obowiązuje Procedura zgłaszania naruszeń (Whistleblowing) - dalej „Procedura”, która określa zasady i tryb zgłaszania naruszeń prawa, obowiązujących w VL regulacji wewnętrznych oraz standardów etycznych. Oto jej główne założenia:
Kim jest Sygnalista?
Sygnalistą jest każdy kto zgłasza informację o naruszeniu uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Jesteś sygnalistą, jeżeli dokonałeś zgłoszenia wewnętrznego i:
- jesteś pracownikiem lub byłym pracownikiem VL niezależnie od podstawy zatrudnienia (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna), lub
- jesteś wolontariuszem, stażystą lub wykonujesz w VL praktyki, lub
- jesteś członkiem struktur korporacyjnych VL, akcjonariuszem, prokurentem, lub
- jesteś lub byłeś zewnętrznym współpracownikiem VL lub jesteś lub byłeś osobą świadcząca pracę na rzecz zewnętrznych współpracowników VL, czyli partnerów, wykonawców, podwykonawców czy dostawców VL niezależnie od formy zatrudnienia, lub
- uczestniczysz w procesie rekrutacji przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnieniem funkcji w strukturach korporacyjnych VL.
Czym jest i czego może dotyczyć naruszenie?
Naruszenie oznacza działania lub zaniechania, które:
- są niezgodne z prawem lub
- są obejściem prawa,
- są niezgodne z obowiązującymi dobrymi praktykami, etyką i interesem społecznym
i dotyczą:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu,
- ochrony środowiska,
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- bezpieczeństwa żywności i pasz,
- zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- zdrowia publicznego,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- prawa pracy, ubezpieczeń społecznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w lit. a) – p) powyżej;
- inne działania i zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, które w ocenie Sygnalisty wymagają zgłoszenia
Jak możesz dokonać zgłoszenia wewnętrznego?
W celu rozpatrywania zgłoszeń VL powołała Komisję ds. Sygnalistów.
Naruszenia możesz zgłaszać imiennie lub anonimowo w następujący sposób:
- elektronicznie za pośrednictwem dedykowanego adresu e-mail:
- pisemnie za pośrednictwem poczty, w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Gwizdek – do rąk własnych Komisji ds. Sygnalistów”, umieszczonej w kolejnej, zamkniętej kopercie opatrzonej klauzulą „Poufne” zaadresowanej do wiadomości:
Komisja ds. Sygnalistów
VELOLEASING S.A.
Strzegomska 42AB, 53-611 Wrocław
W przypadku chęci dokonania ustnego zgłoszenia wewnętrznego podczas bezpośredniego spotkania, Sygnalista kontaktuje się z dowolnym członkiem Komisji ds. Sygnalistów lub kanałami wskazanymi powyżej, informując o takiej potrzebie.
Co napisać w zgłoszeniu wewnętrznym?
Ważne jest, abyś dokonując zgłoszenia wewnętrznego podał Komisji ds. Sygnalistów jak najwięcej szczegółów i przesłał jak najwięcej dowodów. Im więcej informacji otrzyma od Ciebie Komisja ds. Sygnalistów tym wnikliwiej będzie mogła zbadać zgłaszane naruszenia. Dlatego postaraj się opisać naruszenie wskazując między innymi:
- nazwę jednostki organizacyjnej VL, której zgłoszenie dotyczy;
- konkretny lub przybliżony termin wystąpienia naruszenia lub okres, w którym naruszenie trwało;
- opis nieprawidłowości i okoliczności w jakich do nich doszło;
- wskazanie danych osób mogących pomóc w wyjaśnieniu okoliczności zgłoszenia;
- dane osób podejrzewanych o dopuszczenie się nieprawidłowości;
- swój adres do kontaktu, o ile chcesz by wyznaczony pracownik lub Komisja ds. Sygnalistów informowała Ciebie o przebiegu postępowania. Adresem do kontaktu może być Twój adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej;
- inne przydatne informacje.
Jakie masz gwarancje w związku z dokonanym zgłoszeniem wewnętrznym?
VL umożliwia zgłaszanie naruszeń w sposób zapewniający zgłaszającemu ochronę przed działaniami odwetowymi. W VL obowiązuje zakaz podejmowania wobec zgłaszającego, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązanych ze zgłaszającym, działań odwetowych czy też próby lub groźby zastosowania takich działań.
W jaki sposób i od którego momentu będziesz podlegać ochronie?
Będziesz chroniony przed działaniami odwetowymi od momentu dokonania przez Ciebie zgłoszenia wewnętrznego w ramach procedury.
Co się stanie z dokonanym przeze Ciebie zgłoszeniem wewnętrznym?
Dokonane przez Ciebie zgłoszenie wewnętrzne Komisja ds. Sygnalistów rozpatrzy w sposób obiektywny, rzetelny i uczciwy. Twoje zgłoszenie wewnętrzne Komisja ds. Sygnalistów obejmie poufnością i zapewni Ci ochronę przed działaniami odwetowymi.
Jeśli podasz dane do kontaktu otrzymasz potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni od daty wpływu zgłoszenia. Otrzymasz także informację o wyniku postępowania weryfikacyjnego w terminie 3 miesięcy od daty wpływu zgłoszenia.
Po zakończonym postępowaniu wyjaśniającym Komisja ds. Sygnalistów przedstawi wnioski końcowe i wyda rekomendacje, o ile uzna to za konieczne w celu eliminacji stwierdzonych nieprawidłowości. W przypadku pozytywnej weryfikacji Twojego zgłoszenia wewnętrznego protokół końcowy może zawierać także rekomendacje, zmierzające m.in. do wyeliminowania naruszenia i zapobiegają ich wystąpieniu w przyszłości. Takimi działaniami objętymi rekomendacjami mogą być w szczególności:
- nałożeniu na pracownika, który dopuścił się naruszenia środków dyscyplinujących oraz nakazanie zmiany stosowanych praktyk i zachowań lub usunięcia ich skutków;
- poleceniu VL nałożenia na Pracownika kary porządkowej zgodnie z przepisami Kodeksu pracy;
- przygotowaniu stosownych zmian do procedur, regulaminów lub stosowanych praktyk lub zleceniu ich przygotowania odpowiedniej jednostce organizacyjnej pod nadzorem Komisji ds. Sygnalistów;
- dopełnieniu obowiązków, którym uchybiono lub które zaniechano w drodze naruszenia prawa lub w przypadku ich nieprawidłowego wykonania, wykonanie stosownych korekt i poprawek;
- złożeniu zawiadomienia o możliwości popełnia przestępstwa;
- skierowaniu sprawy na drogę sądową.
Jak chronimy Twoje dane osobowe?
- Dane osobowe zawarte w zgłoszeniach wewnętrznych, dotyczące zarówno osoby, której zarzuca się naruszenie prawa, jak również dokonującej zgłoszenia wewnętrznego, oraz ustalone podczas procesowania zgłoszeń w trybie przewidzianym Procedurą przetwarzane są jedynie w celu weryfikacji zasadności zgłoszeń i podjęcia ewentualnych działań dyscyplinarnych lub następczych. Podstawę prawną przetwarzania danych stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) i f) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
- W przypadku zgłoszeń zweryfikowanych pozytywnie VL przechowuje w systemach lub w postaci papierowej dane osobowe zawarte w zgłoszeniu wewnętrznym przez okres 3 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym dokonano zgłoszenia wewnętrznego lub dłużej w przypadku, gdy jest to niezbędne dla wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na VL oraz wypełnienia prawnie usprawiedliwionych interesów realizowanych przez VL, a przetwarzanie danych nie narusza praw i wolności osoby, której one dotyczą.
- Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- W przypadku zgłoszeń zweryfikowanych negatywnie VL niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od przekazania sygnaliście informacji, o negatywnym rozpatrzeniu zgłoszenia, usuwa ze swoich systemów lub archiwów dane osobowe zawarte w zgłoszeniu, pozostawiając w systemach lub archiwach przez okres 3 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym dokonano zgłoszenia, inne informacje zawarte w zgłoszeniu oraz informacje o podjętych działaniach następczych.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych sygnalisty
Zgłoszenia naruszeń organom publicznym.
Możesz w każdym przypadku może przekazać informacje o naruszeniu prawa organowi publicznemu. Podstawowym organem przyjmującym zawiadomienia zewnętrzne zgodnie z przepisami w zakresie sygnalistów jest Rzecznik Praw Obywatelskich
https://www.gov.pl/web/sygnalisci
Zgłoszenia dotyczące rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu mogą być składane przez pracowników oraz byłych pracowników VL, a także inne osoby które wykonują lub wykonywały czynności na rzecz VL na innej podstawie niż stosunek pracy do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
Osoby, o których mowa wyżej, mogą zgłosić Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej również przypadki podjęcia względem nich działań odwetowych.
https://www.gov.pl/web/finanse/sygnalisci--naruszenia-ustawy-aml